måndag 4 januari 2010

Avatar: mini-review

Yes, jag kom äntligen iväg nu i helgen och såg på James Camerons senaste mega blockbuster film: Avatar.

Jag kom till bion hyffsat hypead av några recensioner och lite små storys här och där, så jag visste väl till rätt stor del vad storyn var och vad jag hade och förvänta mig. Men det som slår en direkt när filmen börjar, är hur magiskt snygg denna film är. Speciellt när det ska ut och vandras i skogen på Pandora. Man sugs helt in i storyn med hjälp av det och kanske är det lite tur, med tanke på att storyn i sig inte håller så väldigt bra som man kanske hade förväntat sig. Det blir väldigt förutsägbart och lite tramsigt ibland nästan, för att inte tala om karaktärerna, snacka om vissa über-stereotyper. Visst, det skulle kunna ha varit MYCKET värre och det kanske man ska vara tacksam för.

Dock ska nog sägas att Zoe Saldana som spelar Neytiri, gör ett väldigt bra jobb och tillför mycket känsla till sin karaktär. Sidenote: Zoe har ett kanon år med roller i både Avatar och min favorit film för året Star Trek, vilket är väldigt roligt, och hon lär nog synas mer i rutan framöver. OnT: Även Sam Worthington gör ett hyffsat jobb. Sigourney Weaver känns rätt "meh" och lite bortslösad. Om karaktären fick lite mer tid kunde hon nog göra nått bättre av det, vilket är lite synd.

Specialeffekterna är helt underbara att se på och man glömmer helt bort ibland att detta faktiskt är en till mestadels en helt CG-animerad film. Interaktionen mellan Navis och människor känns VÄLDIGT naturlig och inte stel o pinsam. Det märks verkligen att istället för att skådespelarna stirrar på en vit boll i luften så agerar dem mot varandra. Och det är ett stort steg i rätt riktning.

Detta är en film som man måste se, kanske inte för storyn och karaktärerna men för upplevelsen du kommer ha. Det är en upplevelse utöver det vanliga och tekniken som Cameron har utvecklat för just denna film(som nog tog upp det väääldigt mycket av den enorma budgeten) kommer att göra under för hela filmindustrin. Med tanke på att detta är den första filmen som använder denna teknik också, så kan detta bara bli bättre.

Watch it. Now.