onsdag 13 januari 2010

Musik 2009! Part 1!

Ja jävlar va svårt det var (och lite jobbigt) men slutligen är min Topp 20 för 2009 klar.


Drar väl igång direkt med lite besvikelser och honorable mentions.

Honorable Mentions:

Vibrasphere - Lungs of Life - Psytrance när det är som allra fucking bäst.

Job For A Cowboy - Ruination - Se på fan, JFaC kan ju göra riktigt bra death metal när de väl vill.

Rose Funeral - The Resting Sonata - Äckligt tung deathcore, som nästan tog sig in på listan.

Abysmal Torment - Omnicide - Riktigt brutal death, helt enkelt. COLONY OF MAGGOTS!

Dissapointments:

Chimaira - Infection - Vad hände här? Det som var så bra med the Impossibility Of Reason, har bara gått nedför sedan dess. Synd.

DevilDriver - Pray for Villains - Detta är bara en sörja av likasinnade låtar med en enda låt som får godkänt: Pray For Villains.

Born of Osiris - A Higher Place - Efter The New Reign hade jag enorma förväntningar på denna skiva. Och det är inte någon dåligt skiva på samma sätt som de andra, men jag kanske bara hade för höga förväntningar på denna.


And now for the fun part! Listan!

TOPP 20 2009

20. Röyksopp - Junior

Den norska duon slår till igen! Denna gång med hjälp av en massa artister(bl.a Robyn) som gör detta till en mycket trevlig och catchig skiva. Väntar nu mycket spänt på uppföljaren Senior, som ska vara lite lugnare och mer ambient.


Låtval: The Girl And The Robot, Happy Up Here

Spotify: Här.

19. Poison The Well - The Tropic Rot

Riktigt jävla bra hardcore helt enkelt.


Låtval: Exist Underground, Pamplemousse

Spotify: Här.

18. The Black Dahlia Murder - Deflorate

TBDM hade mycket att leva upp till med denna skiva. Nocturnal var en av 2007 års absolut bästa skivor, och visst finns det ett antal bra låtar på denna också, men overall så är den inte lika stark. Necropolis är överlägset bästa låten, och den är en jävligt bra låt, en av deras absolut bästa, men bara den kan inte bära upp hela skivan.

TBDM är iallafall ett band som inte tar sig själva på största allvar, vilket verkligen syns i deras videos. Necropolis video. Bowling ftw! :D


Låtval: Necropolis, I Will Return

Spotify: Band sida(tyvärr inte Deflorate) Myspace: Här.

17. Suicide Silence - No Time To Bleed

Deathcore bandet Suicide Silence kommer här med sin uppföljare till The Cleansing. Och den är bra, mycket bra, men kommer tyvärr inte upp till samma nivå som föregångaren. Den saknar det där lilla extra, som gjorde föregångaren så brutalt bra. Det är en mer varierad och ojämnare skiva, så man får istället, vissa bra och vissa mindre bra. Men definitivt värd en platts på denna lista.


Låtval: Suffer, Wasted

Myspace: Här.

16. Lamb Of God - Wrath

Ska sägas att första gången jag lyssnade igenom denna så tyckte jag att den var helt värdelös. Så jag la undan den och lyssnade inte mer på det. Sen när alla recensioner rullade in och sa att den va så bra, så tänkte jag att jag kan ge den en till chans då. Efter två omspelningar till så var jag fast. Det är en bra och lite mer varierad skiva som jag underskattade till en början, men är glad att jag gav den en andra chans.


Låtval: Set To Fail, Grace

Spotify: Här.

15. Muse - The Resistance

Var väldigt taggad på denna skiva redan innan den releasades så jag hade rätt höga förväntningar. Och till stor del så infriades dem. Som helhet är den inte lika stark som Black Holes and Revelations, vilket är lite synd. Enligt mitt tycke så kunde det vara lite mera fart på den, och det är lite synd då det är det jag gillar med Muse. Men det är en fullgod insatts som ger den en 15:e plats.


Låtval: Uprising, Undisclosed Desires

Spotify: Här.

14. The Devil Wears Prada - With Roots Above And Branches Below

Metalcore-bandet TDWPs nya är en mycket stabil metalcore platta med tunga breakdowns och bra och catchiga melodiska partier. Även clean vocals är mycket bra. Finns inte mycket dåligt att säga om den. Jävligt bra.


Låtval: Sassafras, Gimme Half

Spotify: Här.

13. Phoenix - Wolfgang Amadeus Phoenix

Första gången jag hörde detta band var någon gång i våras då de var och promotade denna skiva på The Colbert Show. It was goooood. Sen glömde jag bort den och hittade den igen nu i höstas. Det var värt ska jag säga.


Låtval: Liztomania, 1901

Spotify: Här.

12. After The Burial - Rareform Re-Release

Efter ett byte av sin leadsinger så drog ATB in i studion och spelade in sin redan släppta skiva med den nya sångaren. Jävlar va bra det blev. Nya sångaren har mycket mer kraft i sin röst och det nya soundet på skivan gör det gott. Härliga riff och riktigt tunga partier gör detta till en mycket lyckad nyinspelning. Kan knappt vänta på att höra nått nytt från dessa herrar!


Låtval: Cursing Akhenaten, Rareform

Spotify: Här.

11. Arsonists Get All The Girls - Portals

En väldigt trevlig och positiv release av detta lite udda deathcore-band. Härliga melodier på keyboard och riktigt tung emellanåt. Definitivt ett steg åt rätt riktning från The Game of Life.


Låtval: In The Empyreans, Violence in Fluid: Triceratops

Myspace: Här.