onsdag 17 juni 2009

Rossix2 frälste Italien

Jag kanske inte är den person som uppskattar italiensk fotboll. Jag tycker att den är alldeles för seg för min smak, men andra personer tycker annat.

När Italien igår gick in i Confederations Cup mot ett hyffsat starkt USA(får man ändå säga), så hade jag lite förhoppningar om att få se ett lite roligare spel iallafall. Men icke... ett tempo fattigt Italien hade det mesta av spelet, men kom inte till några farliga lägen egentligen. Men så när andra halvleken började va det lite mer spring i benen på italienarna. USA hade ju dock fått en spelare utvisad(HELT felaktigt också..) under första halvlek, så när USA på en kontring fick en straff(riktigt dömd.) och gjorde 0-1, började det att osa katt! Men då när andra halvlek hade fått gå i 10 minuter så satte Lippi in två unga spelare: Rossi och Montelivo. Första riktiga bollkontakten för Rossi slutade med att han fick på en riktig kanon från 30m~ish som resulterade med 1-1. Det tog inte lång tid innan De Rossi också provade lyckan och hans skott gick i nät den med. Rossi var helt jävla lysande, han liva upp hela laget när han kom in och var över hela planen på en o samma gång. På övertid sedan så framspelades Rossi av en genipassning utav Pirlo, som Rossi distinkt satte dit med en hård bredsida.
Ungtuppen Rossi(som till vardags spelar i Villareal) har en MYCKET ljus framtid om han presterar som han gjorde i denna match. Och Italien som lag lyfts till en mycket mer underhållande fotboll som jag tillochmed gillar! :D
Säger som Birro: "In Lippi we trust.."